بلاگ

معرفی ابزارآلات کارگاهی صنعت چوب

صنعت چوب با تولید وسایل و سازه‌های مختلف چوبی یکی از صنایع مهم دنیا می‌باشد. این صنعت در تولید و ساخت انواع ابزار آلات و ماشین آلات نیز پیشرفت‌های زیادی داشته است. استفاده از ابزار آلات و ماشین آلات مدرن توانسته‌ است سرعت عملکرد در ساخت قطعات و سازه‌ها توسط نجاران و افراد حرفه‌ای در این صنعت را افزایش دهد. از مهمترین این پیشرفت‌ها می‌توان به ابزارهای مخصوص دستگاه‌های برش و سی ان سی، سنباده گیر، کولت و کلمپ و موارد دیگر اشاره کرد. هر کدام از این ابزارها کارایی خاصی در کارگاه‌های نجاری دارند که می‌توانند کار ساخت و تولید را برای نجاران راحت‌تر کند؛ زیرا انجام هر فرآیند در این حوزه نیاز به دقت بالایی دارد تا بتوان وسایلی ساخت که برای افراد کارایی داشته باشد. در ادامه شما را با ابزار آلات ضروری در صنعت چوب آشنا خواهیم کرد، پس با مطالب زیر همراه باشید.

انواع ابزار آلات ضروری در کارگاه‌های نجاری

نجاران برای ساخت سازه‌های چوبی مورد نظر خود نیاز به یکسری ابزارهای خاص و ضروری دارند تا در حین کار از آنها بر حسب نیاز استفاده کنند. انتخاب و خرید این ابزارها باید با دقت و کیفیت بالایی انتخاب شود تا در زمان کار با انواع چوب دارای ضخامت‌های مختلف دچار آسیب و شکستگی نشوند. در ابتدا برای ساخت هر سازه چوبی نیاز به مواد اولیه‌ای مانند چوب و ابزارهای مخصوص برش است. با برش چوب می‌توان پایه طرح مورد نظر را روی کار پیاده سازی کرد و به کمک کولت‌های مختلف دستگاه‌های سی ان سی به ایجاد طرح‌های ظریف و حکاکی شده روی آن پرداخت. در نهایت پس از ایجاد طرح روی قطعه با ابزار آلاتی مانند سنباده می‌توان فرآیند صاف و صیقلی کردن لبه‌ها و سطح چوب را انجام داد. بنابراین با انجام این فرآیندها در ساخت یک سازه چوبی، وسیله‌ای تولید می‌شود که بتواند کارایی زیادی برای افراد در یک محیط داشته باشد. معرفی ابزار آلات ذکر شده در مطالب بالا، موارد جزیی از مهمترین ابزارها در صنعت چوب است؛ لازم به ذکر است که گستردگی بسیاری در انواع ابزار آلات این صنعت وجود دارد که در ادامه به برخی از آنها پرداخته می‌شود.

کولت ابزارگیر

کولت‌ها از ابزارهای مهم مربوط به دستگاه‌ سی ان سی و فرز است که در قسمت‌های خارجی این دستگاه قرار می‌گیرند. از دستگاه‌های سی ان سی برای برش، شیارزنی، حکاکی و موارد مشابه دیگر چوب استفاده می‌شود. این دستگاه‌ از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده است که هر بخش آن به بخش دیگر وابسته می‌باشد. با ارتباط بین این قسمت‌ها در دستگاه سی ان سی می‌توان تمام مراحل برش و شیار زنی را به بهترین شکل انجام داد. کولت ابزارگیر این دستگاه‌ها باید از استاندارد خاصی برخوردار باشند تا به دستگاه و مته‌ها حین کار آسیب نرسانند. کولت ابزارگیر بدنه منعطفی دارد که می‌تواند با فشار کم به استاندارد قطر شفت موردنظر برسد. شفت ابزار گیر کولت باید طوری باشد که با کیپ شدن مته داخل کلوت دچار لقی و انحراف نشود. همچنین لازم است از ایجاد ارتعاش توسط خود قطعه حین استفاده از کولت جلوگیری کرد که این کار با بالانس کامل آن امکان پذیر می‌باشد. بنابراین از کولت‌ها برای اتصال ابزار به شفت موتورهای اسپیندل سی ان سی استفاده می‌شود که شامل سه قسمت بدنه، مهره و فشنگی است. از کولت ابزار گیر جهت نگهداری ابزار برای انجام کار استفاده می‌شود. این ابزار از طریق فشنگ می‌تواند استحکام و چفت شدن ابزارهای استوانه شکل به دستگاه را برقرار کند و رابطی مناسب بین دستگاه و قطعه کار باشد. این نوع ابزار را با مهره کولت به دستگاه پیچ می‌کنند و ابزار داخل فشنگی کولت قرار گرفته می‌شود. از انواع کولت ابزار گیر می‌توان به کولت تراش گیر، مته گیر، نظام گیر و مورس اشاره کرد.

گونیا و زاویه سنج

از مهمترین قسمت‌ها در ساخت یک وسیله چوبی استفاده از ابزارهای اندازه گیری است. هر قطعه ساخته شده چوبی باید دارای اندازه‌های مشخصی باشند تا زیبایی آن حفظ شود. با استفاده از گونیا و زاویه سنج می‌توان این کار را انجام داد که در انواع مختلف تولید شده است. از طریق زاویه سنج می‌توان قسمت‌هایی که به راحتی از طریق خط کش امکان اندازه گیری نیست، اندازه گرفته شود زیرا قابلیت انعطاف بالایی دارند. البته در بعضی موارد از گونیا‌ نیز می‌توان برای این کار استفاده کرد.

تیغ فرز انگشتی

ماشین آلات برش در صنعت چوب از اجزای مختلفی تشکیل شده است. مهمترین اجزای آن تیغ‌های فرز است که کاربردهای زیادی در برش انواع تخته‌های چند لایه، کفپوش‌، وینیل، پلاستیک و پلکسی گلس دارند. این تیغه‌ها با نصب روی فرز مینیاتوری و انگشتی می‌توانند کار برش را روی انواع چوب با ضخامت‌های مشخص انجام دهند. تیغه‌های موجود در این دستگاه‌ها باید دارای کیفیت و استحکام بالایی باشند تا بتوانند کار برش را به صورت دقیق انجام دهند. همچنین این تیغه‌ها دارای اندازه، مدل و ابعاد متفاوتی است که براساس نیاز حین کار می‌توان از هر کدام آنها استفاده کرد. تیغ فرز انگشتی یکی از انواع این تیغه‌ها است که برای کارهای ظریف و مینیاتوری مورد استفاده قرار می‌گیرد. تفاوت بین انواع تیغ فرز در سایز کارگیر و کولت است. این نوع تیغ فرز دارای شفت خروجی در راستای شفت خروجی موتور دستگاه است که از آن برای فرز کاری، حکاکی و تراش کاری استفاده می‌شود. از مهمترین کاربرد تیغ فرز انگشتی در تراش فلزات برای سنگ زنی، براده برداری و شکل دهی متریال‌های مختلف مانند چوب، برش فلزات و چوب، سنباده زنی چوب و متریال‌های دیگر، زنگ برس و رنگ برس فلزات می‌باشد.

مغار و چکش

مغار ابزاری تیز و برنده است که جهت کنده کاری و تراش دادن وسایل چوبی مورد استفاده قرار می‌گیرد. معمولا مغارها از دو بخش تیغه و دسته تشکیل شده است. تیغه مغار جنس فولادی دارد که استحکام و مقاومت این ابزار را در هنگام کنده کاری روی چوب تضمین می‌کند. تیغه‌های مغار در سایزهای گوناگون تولید می‌شود. دسته این ابزار از جنس چوب یا پلاستیک است. جنس چوبی دسته مغار باعث می‌شود که فرد در هنگام استفاده از ابزار و تراش دادن چوب کنترل بیشتری روی آن داشته باشد و از سر خوردن مغار در دست فرد جلوگیری شود. مغار در انواع چاقویی، تخت، گلویی، نیم باز، شفره تولید شده است که هر کدام کارایی متفاوتی دارند.

سنباده گیر

در فرآیند ساخت وسایل چوبی، سنباده زدن وسایل یکی از مهمترین و آخرین مراحل است که به صاف و صیقلی کردن قطعات چوبی، باربرداری و فرم دهی سطح چوب پرداخته می‌شود. برای انجام این کار از ابزارهای سوهان، سنباده و چوب ساب استفاده می‌شود. هر کدام از انواع سنباده دارای دندانه‌های زبر و سخت می‌باشد که می‌توان برای ساییدن و صاف کردن انواع سطوح چوب، فلز، ام دی اف و غیره از آنها استفاده کرد. دندانه‌های سخت این ابزار از طریق چسبی مخصوص مخلوط شده و روی صفحه‌های مختلف کاغذی یا پارچه‌ای چسبانده می‌شوند. سنباده گیر دستی دارای دو بدنه پلاستیکی است که می‌توان سنباده پهنی را به آن وصل کرد. همچنین زمانیکه سنباده ورقه‌ای این نوع سنباده گیر کارایی خود را از دست می‌دهد می‌توان آنها را تعویض کرد. ورق‌های سنباده در عرض‌های مختلف موجود است که بر حسب نیاز و عرض سنباده گیر انتخاب می‌شوند. معمولا هر کدام از انواع سنباده‌ها از دسته‌هایی برخوردار هستند که بتوان کار سنباده کشی روی انواع سطوح را به خوبی و با امنیت بیشتری انجام داد. اگر سنباده کشی را بدون استفاده از دسته یا دستگیره انجام داد باعث آسیب و کشیدن آن روی پوست دست خواهد شد. از طرفی می‌توان حین سنباده زدن، برای راحت‌تر انجام دادن از دستکش استفاده کرد.

قیمت انواع ابزار آلات کارگاهی

همان‌طور که در این مقاله گفته شد انواع متنوعی از ابزارآلات کارگاهی وجود دارد که هر کدام با توجه به نوع و امکاناتی که دارند از قیمت متفاوتی برخوردار می‌باشند. شما می‌توانید با مراجعه به فروشگاه اینترنتی چوبینر انواع متنوعی از ابزارآلات کارگاهی را مشاهده نمایید. جهت کسب اطلاعات لازم درباره قیمت خرید محصول مد نظرتان می توانید از طریق راه های زیر با چوبینر ارتباط برقرار کنید:

09021235626 – 02166563048 – 02634647972

Choobiner.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا