مطالب متفرقه

ریمیکس چیست ؟ مش آپ چیست ؟ بوت لگ چیست ؟

تفاوت بین آنها چیست ؟

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که اصطلاحاتی مانند ریمیکس ، پادکست ، مش آپ ، بوت لگ و… یعنی چه ؟ و چه تفاوتی با یکدیگر دارند . امروزه در بین مردم بسیاری از این اصطلاحات به اشتباه بیان می شوند . در این مقاله قصد داریم هرکدام از این اصطلاحات را جداگانه معرفی کنیم و به تفاوت آنها با یکدیگر بپردازیم . همچنین کمی حرفه ای تر به موضوع ساخت و تولید این نوع آثار نگاه کنیم .

ریمیکس چیست ؟

ساخت یک موزیک از چند مرحله تشکیل می شود ، آهنگسازی ، تنظیم ، میکس و مستر . پس از پخش یک موزیک ، صاحب اثر ، از یک تنظیم کننده ی دیگر درخواست می کند که همان موزیک را در سبک و فضایی دیگر دوباره تنظیم کند . این کار اکثرا توسط دی جی هایی که در زمینه ی تولید موسیقی الکترونیک نیز فعالیت دارند ، انجام می شود . به این موزیک تولید شده اصطلاحا ریمیکس گفته می شود . موزیک ریمیکس شده با موزیک اصلی از هر لحاظ متفاوت است . گاهی دیده شده که برخی از آهنگ ها پس از ریمیکس مورد استقبال بیشتری قرار گرفته اند .

اکثرا به اشتباه حرفه ی دی جی را با ساخت ریمیکس و…. می شناسند ، اما یک دی جی می تواند فقط دی جی باشد و در زمینه ی تولید اثر هیچ فعالیتی نکند . همچنین دستگاه دی جی ، هیچ ربطی به ساخت ریمیکس و تولید این آثار ندارد . برای ساخت ریمیکس به یک نرم افزار DAW مانند ABLETON , FL STUDIO و… و همچنین مهارت های تنظیم ، میکس و مستر نیاز است پس به طور خلاصه به تنظیم دوباره ی یک اثر که توسط صاحب اثر درخواست شود ، ریمیکس گفته می شود .

اگر یک پرودیوسر یا یک دی جی یک اثر را بدون رضایت و درخواست صاحب اثر ریمیکس و پخش کند به آن بوت لگ BOOTLEG یا ریمیکس غیر رسمی گفته می شود .

اکثر ریمیکس های موجود از آهنگ های معروف ، ریمیکس غیر رسمی یا همان بوت لگ هستند . در این روش تنظیم کننده وکال خواننده را از طریق نرم افزار های موجود از آهنگ اصلی جدا می کند و سپس دوباره تنظیم می کند .

مش آپ چیست ؟

به ترکیب دو یا چند موسیقی از قبل ضبط شده و پخش همزمان آنها مش آپ گفته می شود . برای مثال قسمتی از وکال یک موزیک با قسمتی از درام و بیس یک موزیک دیگر که باعث جذابیت و تغییر موزیک ها می شود ، مش آپ می گویند .  در هنگام اجرای دی جی ها از اینگونه مش آپ ها زیاد شنیده می شود . همین امر باعث جذابیت کار دی جی ها می گردد .البته باید توجه کرد که موزیک ها از نظر هارمونی موسیقی به هم مرتبط باشند .

تولید هر نوع اثری مثل ، ریمیکس ، پادکست ، مش آپ و… نیازمند داشتن پیش نیاز هایی می باشد که مهم ترین آنها داشتن علاقه و خلاقیت در تولید این آثار و همچنین ارتباط با حرفه ای ترین تیم های تهیه کننده تجهیزات موسیقی دی جی . دنبال کردن هنرمندان مطرح در این زمینه و گوش دادن به آثار آنها نیز کمک شایانی به پیشرفت در این عرصه می کند .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا